Alexandra Pizzoni
Alexandra Pizzoni är grundare till boxningskonceptet Night Fight och har en gedigen bakgrund som tränare, hon skrev 2019 boken Self-Care med Anja Forsnor Wärn och brinner för att skapa hållbara livsstilsförändringar både psykiskt och fysiskt. Här i bloggen hittar vi en färgstark vardag kantad av äventyr, filosoferande, bubbel och träning.
Annons

Mitt bästa jag: Oktober

Herrgud! Vi är redan framme i Oktober. Det är mysigt och skrämmande på samma gång. Mysigt för att jag tycker att ett soligt Oktober är årets bästa månad, skrämmande för att det här året har gått så otroligt fort.

Annons

Nog om det. Jag och Lisa har förberett en ny månad av ”Mitt bästa jag” åt er. Vi har bestämt oss för att låta hösten handla om att lägga grunden för resten av årets löpning, både när det kommer till löp och styrkeupplägg. Ledord för under en grundträningsperiod i löpning är långsamt, uppför och styrka. När vi bakar in styrka i löpning så backar vi lite i styrkeuppläggets utmaning och jobbar små viktiga muskler som håller oss skadefria.

Men inte bara handlar Oktober om att stärka upp våra kroppar! Genom att vi fortsätter hålla igång våra kroppar så påverkar vi det psykiska måendet. Det som tenderar att svikta kanske än mer när mörkret börjar göra sig gällande. Så vi tänker att vi fortsätter att köra, i frisk luft med starka ben för att vi kan, för att vi vill, för att må bra, för att bli vårt bästa jag! ❤️ (Både fysiskt och psykiskt!)

Sen innan jag slänger upp löp och styrkepass så vill jag skicka en stor kram till Hannah som hjälper mig och Lisa att formge löpuppläggen månad efter månad! Hannah, tack – du är inte bara grym på det du gör, du är en pärla till vän! ❤️

Annons

Ni kommer att få gå lite på känsla när det kommer till antal repetitioner. Men lägg er nånstans mellan 8-20 repetitioner x 4 varv. Se till att få ordentlig kontakt i rumpan, den är en fuskmuskel som gärna smiter ifrån att jobba både i löpsteg och i styrketräning. Jobba hellre långsamt och få repetitioner för kontakt än tvärtom.

Ja och det är ett gummibands pass för att gummiband är så himla bra, jag rekommenderar alla att skaffa en uppsättning, det är välinvesterade slantar.

Sittande utåtrotatiner
Knädropp
Stående knälyft
Musslan
Back kicks
”Vindrutetorkare”

Kram till er och lycka till från Lisa och Alexandra

4 kommentarer till “Mitt bästa jag: Oktober”

  1. Anna skriver: 2 oktober 2020 kl 02:41

    Hur rullar man dessa 8 pass? Kör man dom på raken , sen en dag vila? Visst står det 15 min på punkt 3 och 7? Inte 45 va? 😅


    1. Alexandra skriver: 2 oktober 2020 kl 12:17

      Hej Anna, dessa 8:a pass är för en månads upplägg. Planen är att du kör cirka 2-3 pass i veckan och att du varannan gång kör ett distanspass och varannan gång ett intervallpass. Tidigare månader har några av tjejerna hunnit alla pass och några typ hälften av passen. Ingen press eller stress. 🙂 Det ståt 45 min och är du ovan vid att springa varvar du löpning och gång. Gå gärna med i Facebookgruppen ”mitt bästa jag” där finns massa fler pass och förklaringar och såklart härliga tjejer. Kram


  2. Anna skriver: 2 oktober 2020 kl 16:41

    Tack!! Säker rätt på gruppen direkt!


    1. Alexandra skriver: 2 oktober 2020 kl 21:30

      Ja men såklart, det var det lilla! ❤️ Ses i gruppen! 😸 Trevlig helg!


Dela på:
Laddar