Annons
Annons

DROTTNINGEN AV HELKROPPSÖVNINGAR


 

Ju fler muskler jag kan baka in i en och samma övning desto lyckligare blir jag. Tycker att helkroppsövningar är utmanande och jobbigt på ett roligt sätt.

Övningen nedan har kommit att bli en favorit. Jag tänker, kan det bli så mycket bättre än att jobba med: biceps, triceps, axlar, rygg, mage och lår i en och samma övning?! Tror knappt det.

Får jag lov att presentera en Man Maker. 

Annons

Starta i en hög planka. Spänn hela kroppen. Extra viktigt är att magen är som en sugpropp mot ryggraden och att du har en kontrollerad spänning mellan skulderbladen. 

Höger och vänster arm, en åt gången jobbar upp mot taket i en rodd, nyp åt mellan skulderbladen. Håll koll så att rumpan behåller ett och samma avstånd från golvet.

Kom ner i en smal armhävning, hitta kraft i baksidan av armen och ta hjälp av ryggen. Nyp in armbågarna mot kroppen. Fortsatt sugproppskönsla i magen. 

Pressa upp till utgångsläget. 

Hoppa fram, landa med fötterna nära händerna. 

Kom upp till stående, jobba direkt vidare i en axelpress. 

Armarna är placerade vid öronen. Du har spänd mage och försöker låta bli att svanka. Nyper ihop mellan skulderbladen, håller axlarna sänkta.

Kom tillbaka till axlelhöjd med hantlarna, fortsätt ner i en squat. Därefter är det dags att börja om från början.  

Den här övningen går bra att köra utan hantlar, men jag rekommenderar att du kör med. Är du nybörjare och har svårt att hitta rätt i de olika delarna, bli inte frustrerad. Jag skulle säga att den här går in under kategorin avancerad övning. 

Sist men inte minst, antal varv. 8 blir bra, känns det väldigt tungt börja med 6.

Hoppas den här rackaren bidrar till att ge dig en riktig omgång. (Kan med säkerhet ska att om den känns lätt så gör du fel eller så fuskar du med vikterna.) 😉

 

Kram och god natt! 

(0)
(0)
Kommentera | Translate
 

Annons
Annons


Laddar